Saturday, October 27, 2012

Peribadi di Sebalik Seekor Anjing yang Hina


"Aauuuuuuuuuuuuu~~~~", kedengaran suara seekor anjing melolong di tengah kegelapan malam.. Kalau orang tua2 bilang, anjing tu ternampak hantu..betul ka? Wallahualam..jawapan ada pada diri masing2..hehehe.. Anjing ni seekor binatang yg taat dgn tuannya..tak percaya? cuba tanya sapa2 yang ada bela anjing.. cuba tanya macam mana sifat anjing tu kalau di jaga betul2 oleh tuannya? Dulu masa aku masih kecil, kami ada bela anjing (maklum la dulu tak tau apa2).. Kami jaga anjing tu baik2, bagi makan dia, bagi dia tempat tidur.. Tiap2 pagi aku pegi skolah (jalan kaki beb), masa tu aku skolah rendah, ada ja anjing2 tu ikut jadi bodyguard.. bila dah sampai skolah, 'diorang' akan pulang ke rumah.. Tapi yg bestnya, bila waktu pulang dari skolah, anjing2 tu akan datang balik ke skolah 'jemput' aku balik.. Macam tau2 ja dia waktu aku keluar dari kelas.. Tengok punya la setia anjing tu bila di jaga baik2 oleh tuannya..

Seekor anjing sedang memerhati tuannya yg sibuk bermain (sekadar gambar hiasan)

Mama aku pula pernah crita.. ni masa aku belum wujud di dunia la ni..masa tu abg aku (bro dilon) masih kecil lagi..mama dan abg aku tu bertembung dgn seekor ular tedung di dekat2 rumah kami.. mengejar la pula ular tedung tu..apa lagi, lari lintang pukang la mama dan abg aku.. Tapi dgn tidak di sangka2, anjing yg diorang bela dulu (masa dah aku lahir, anjing tu dah mati kasian) terkam ular tedung tu dari blakang dan gigit2 ular tu sampai mampus.. Anjing tu kalo tak silap aku la, nama dia si jinggo.. Anjing kesayangan abg aku di waktu kecilnya.. hehehe.. Tapi tak lama lepas peristiwa tu, si jinggo mati tiba2..di syaki kena patukan ular tedung yg kejar mama dan abg aku tu.. adehh, peristiwa yg amat menyedihkan.. seekor anjing sanggup berkorban nyawa utk tuan yg di 'cintai'nya.. huuu~~~ (aku menangis dah ni sebab sedih)..

Ok takpa..kita simpan dulu kesedihan tu..hehehe.. kita berbalik pula crita tentang kemanusian (kita la, sapa lagi).. Tuhan itu tuan kita..maksudnya boss kita...di mana Dialah saja Boss kita yg tidak ada Boss selain dia.. itu kalau kita guna bahasa moden la... Kalo di pejabat tu tak perlu la di anggap boss.. itu cuma "pengurus", "pengarah' dan sebagainya.. Jawatan ja dan tak lebih dari itu.. diorang tu tetap sama macam kita.. Cuma amanah yg diorang pegang tu besar sikit la dari kita..Boss kita hanyalah Allah, Tuhan yg Maha Agung lagi Maha Tinggi.. Jadi, Tuan kita ni bagi kita macam2 nikmat sampai kita pun tak boleh nak hitung.. agak2 berapa banyak la tu nikmat Tuan kita bagi? tak terkira wooo.. nikmat melihat, mendengar, tenaga, udara, otak, jantung dan macam2 lagi..boleh gila kita kalo menghitungnya.. TAPI!! brapa ramai orang yg TAAT dan SETIA dgn Tuannya?? Aku sendiri mmg jauh skali dgn taat dgn Tuan aku (sama la Tuan kita bah).. contoh paling senang, dlm bab solat.. Tuhan suruh kita solat di awal waktu dan buat sungguh2..dpt kita buat?? aku?? jauh skali dari dapat.. Allah, hinanya aku dari seekor anjing yg tak diberi akal.. Malu~~.. Aku ni mengata diri aku sendiri ni..sapa2 yg terasa tu apa bole buat la..dah sama nasib dgn aku..

Ok la..utk tak banyak buang masa lagi, aku tutup la crita ni dgn sajak guru mursyidku, Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At-tamimi..malu nak bercakap banyak lagi sebab kelemahan diri terlalu la banyak.. Diri pun masih terlalu jauh utk mencintai Allah, Tuhan yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..Dan masih jauh lagi untuk merindui Rasulullah, kekasih Allah yang agung.. Mari sama2 kita menghayati sajak ini..sekian...

Aduh! Malangnya Manusia
Anjing apabila diberi makan, dimanjakan, dibelai,
dibuat  baik dia akan sayang tuannya
Sekalipun makanan itu hanya tulang-tulang,
sisa-sisa dan bahan-bahan lebihan
Dilahirkan kepadanya kasih sayang,
diusap-usap belakangnya ia akan taat setia
Diajar dan dididik ia akan mengikut arahan tuannya
Selepas itu ia tidak akan berpisah lagi dengan tuannya
Waktu di rumah ia jaga tuannya, waktu berjalan ia ikut tuannya
Begitulah anjing yang hina apabila kenal tuannya,
ia tahu kasih tuannya, ia akan sayang dan taat kepada tuannya
Begitulah Tuhan sebagai tuan manusia,
Tuannya beri dia hirup udara, dia boleh hidup
Di waktu lapar diberi makan, di waktu haus diberi minum,
di waktu letih ditidurkan
Tuhan Tuan bagi manusia, diberi bermacam-macam kemudahan hidup,
rumah, kenderaan, pakaian
Entah apa lagi belaian Tuhan kepada manusia
yang tidak dapat diucapkan
Tapi malangnya, manusia tidak kenal Tuhan sebagai Tuannya,
dia lupa Tuannya jauh sekalilah taat.
Kalau begitu kebanyakan manusia lebih jahat dan hina
daripada anjing yang hina
Anjing apabila dibelai oleh tuannya ia taat dan setia
Ia tidak mahu berpisah lagi dengan tuannya
Anjing lebih mengenang budi tuannya daripada manusia
Sepatutnya anjing yang tidak ada akal belajar dengan manusia
Ini terbalik pula, manusia kena belajar dengan anjing yang hina
Aduh malangnya manusia!
Tidak mengenang budi jasa Tuannya iaitu Tuhan
Anjing lebih mengenang budi jasa-jasa tuannya
Patutlah manusia ramai yang masuk Neraka,
anjing selamat dari Neraka

27.11.2002
Waktu Dhuha

Di bilik ofis
Tawau

No comments: