Thursday, May 5, 2016

Tiba-tiba rasa ingin menulis

Assalamualaikum.

Sudah terlalu lama tidak menulis di blog ini. Mungkin disebabkan kekangan masa yg terlalu sibuk dgn kerja seharian. Atau juga mungkin lupa yg blog ini pernah wujud suatu masa dahulu..hehehe..

Kini sudah genap 6 tahun aku bekerja di stesen janakuasa Tawau dan sudah lebih 5 tahun aku hidup berumahtangga dgn isteri tercinta, Nur Syahidah binti Sabaruddin, hasil dari perkahwinan syari'e GISB (kini GISB holding) dan sudah mempunyai 2 cahaya mata. Yang pertama puteri kami bernama Nur Amirah Muntazirah lahir tahun 2012 (kini sudah berumur 4 tahun). Nama diberi oleh org yg sangat merindui Rasulullah dan telah menerbitkan 2 buku tentang baginda, iaitu Allahyarham Tuan Nasaruddin. Anak kedua pula putera kami bernama Nur Muhammad Muhaimin. Nama diberi oleh YBM Dato Tuan Mokhtar Tajuddin, PZ1 kami yg kami sangat inginkan keberkatan darinya.

Terima kasih Tuhan sebab masih memberi peluang utk hidup sehingga kini. Masih diberi peluang utk bertaubat dan masih berpeluang utk duduk bersama dalam jemaah GISB holding walaupun tiap masa buat masalah dan tidak taat kepada pimpinan. Risau juga sebenarnya memikirkan nasib diri yg bakal menimpa tapi apakan daya hati sangat degil utk taat sebab pujukan hawa nafsu dan syaitan yg tidak putus-putus. Inilah akibatnya jika tidak mengikuti haluan dan panduan yg sering kali diingat-ingatkan supaya diamalkan setiap masa.

Perubahan

Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun, bermacam-macam perubahan sudah berlaku. Dulu kereta warna hitam, skarang sudah bertukar merah. Dulu aku kurus, skarang sudah tembam2 sikit. Dulu bila balik kampung kena ikut jalan Sandakan, skarang boleh ikut jalan kalabakan. Dulu syif kerja kami hanya 4, skarang sudah 5 syif. Macam2 la yg sudah berubah. Orang yg pernah rawat dan bawa aku masuk GISB dulunya org yg kuat pegangan dgn jemaah, skarang keyakinan sudah ditarik balik dan terkeluar dgn sendirinya. Ngeri dan sangat menakutkan. Masa dan keadaan berubah dgn sangat pantas. Sedar nda sedar umur aku sudah hampir 30 padahal rasa mcm baru kemarin masuk hutan keluar hutan, terjun sungai, pancing ikan, main tapuk2 sama kawan2, main guli, main lubang tikus, main bubut, main polis sentep dan macam2 lagi peristiwa yg sudah berlaku. Hari demi hari diri makin menuju ke alam yg 1 lagi yakni alam barzakh dan seterusnya alam akhirat. Tapi..... Perubahan dari segi hati, iman dan taqwa macam belum ada lagi.. Bekalan utk menuju ke alam seterusnya masih terlalu kurang dan sangat membimbangkan.. Apalah nasibku kelak?

Serah Diri

Tahun 2016 ini ialah era memburu keberkatan sebanyak-banyaknya utk menuju 1 hari yg sangat di tunggu2 apakah boleh lepas atau tidak, diterima atau tidak. Mungkin jasad masih bersama (hakikatnya diizinkan) tapi di dalam lubuk hati masih terlalu jauh. Di suruh berkorban, masih menghitung-hitung cukupkah utk isi perut esok hari. Sedangkan Tuhan itulah yg memberi rezeki. Mudah utk dicakapkan, mudah utk ditulis. Tapi adalah sukar utk merasakan dgn hati yg kotor. Bila mulut mengatakan Allah Maha Besar, hati agaknya merasakan apa? Jauh....terlalu jauh... :'(

Mungkin apa yg aku alami selama ini, iman turun naik, turun dan makin menurun adalah disebabkan tidak pernah serah diri sepenuhnya dgn Tuhan yg Maha Memiliki segalanya. Maka pada 1 mei 2016, aku isytihar utk serah diri serah hati kepada pemimpin yg penuh keberkatan padanya, moga2 dgn itu hati aku dan keluargaku terpimpin dan terpandu agar selamat dunia dan akhirat.

5 mei 2016
Ruang Tamu

No comments: