Saturday, October 17, 2009

"......Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi"

pandangan dari atas (bandar tawau)
Firman Allah:
"Dialah zat yang menjadikan bumi ini mudah buat kamu. Oleh karena itu berjalanlah di permukaannya dan makanlah dari rezekinya."
(al-Mulk: 15)

Dan sabda Nabi:
"Sungguh seseorang yang membawa tali, kemudian ia membawa seikat kayu di punggungnya lantas dijualnya, maka dengan itu Allah menjaga dirinya, adalah lebih baik daripada meminta-minta kepada orang lain, baik mereka yang diminta itu memberi atau menolaknya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada dua dalil naqli di atas, kita dapat simpulkan bahawa bekerja itu adalah antara perkara yang amat penting bagi diri seseorang muslim..

Tapikan... tawau?? mak aiiiii... jauhnya....hehehe... alamak.. apa aku cakap ni?? Biasa la tu kalau dah kerja.. susah nak dapat tempat sendiri.. pada 14hb oktober jam 8.00pm, aku telah berangkat ke tawau dengan hati yang hiba kerana terlihat si ibu sedang mengukir senyuman melihat aku yang sedang meninggalkannya.. Adakah senyuman itu beerti mama aku gembira? Mungkin ada juga sedikit.. Tapi melihat anaknya ingin menempuhi perjalanan yang jauh, tentunya hatinya terasa agak risau.. Tambahan pula destinasi yang aku tuju itu penuh dengan crita 'hangat' yang merisaukan.. erk.. paham2 la ek.. Pesan mak aku, kakak2 dan abang2 aku sebelum aku jalan, "hati2 kalau di sana, jangan ikut kawan yang nda bagus.", "jangan peduli dengan budak2 sana tu..jangan cari pasal.", "kerja betul2", dan banyak lagi la.. semua nasihat aku terima dan genggam dengan erat..

Ketika dalam perjalanan, susahnya mau tidur.. bas pun terlampau kuat goyangnya.. Perut rasa mual2.. macam nak muntah pula.. nak tidur, tak dapat pula.. lebih kurang jam 4.30 pagi aku tiba di destinasi..Wah! Tawau!.. Suasana masih gelap2 lagi masa aku tiba.. Seram sejuk juga bila teringat crita2 yang orang lain crita.. Bukan hantu, tapi 'anjing2' jalanan.. Tapi, yakinlah pada Allah.. Allah sentiasa berada dekat dengan kita.. Aku beranikan diri jalan kaki ke masjid besar tawau yang berada tidak berapa jauh dari stesen.. Alhamdulillah... takda juga apa2 berlaku..

Maka, kini aku berada di tawau untuk menyelesaikan latihanku di sini selama 6 bulan.. dan kemungkinan insyaAllah aku akan terus di serap kerja di sini.. Wah.. nak tukar la pigi tempat asal.. takkan nak stay sini selamanya.. lagi pun di sini aku menumpang jak.. sambil2 mencari bilik atau rumah sewa aku stay dulu di tempat ipar kakak aku... tapi malu juga..hehe..

Itu ja la untuk kali ni.. tak boleh juga bagi tau secara detail..

"Bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup seribu tahun lagi, beribadahlah kamu seolah kamu mati esok."

Wassalam...

1 comment:

Anonymous said...

TERUSKAN USAHA ANDA...

JGN TERLALU BANYAK SMS MASA KERJA.. NANTI KENA KARAN...