Thursday, February 25, 2010

Terima seadanya..

Assalamualaikum w.b.t
Agak lama sudah aku ndak mengarut dalam blog nikan.. hehe.. takda masa bah.. maklum la takda broadband (apa kaitan).. ni ada aku mau crita serba sedikit kehidupan aku skarang (yala aku tau takda juga yang tanya)..

Perjalanan ke daerah Tawau


"Aloo..saya Rahim.. ada encik Yusri?" tiba2 aku di kol oleh seorang mamat yg aku ndak kenal pun dari mana asal-usulnya dan tiba2 panggil aku encik.. "Ya, ni aku la ni.. kenapa?" jawab aku dgn penuh kesopanan dan ketatasusilaan. "Tahniah anda telah di terima masuk ke sesb, tahniah skali lagi" jawab dia dengan nada yg agak datar.. "Oh yaka cip? macam mana la prosesnya? di mana ku dapat?" aku bertanya dengan nada yang agak happy lagi menceriakan.. Padahal sebelum aku di kol time tu mati karan ni.. Aku maki habis2an sesb tu.. hahaha.. "Encik telah di tempatkan di tawau".. jawab dia dengan nada yang langsung takda rasa serba salah sedikit pun.. Punya terkejut aku time tu bila kena bagi tau di tawau.. macam2 terus aku terbayang.. lanun la, flying pedal la, ilmu itam la dan macam2 lagi la.. Terduduk aku kejap sambil termenung nasib aku nanti di sana.. Mau tolak tak juga boleh sebab peluang kerja ba tu.. lama suda ku terdampar di rumah kan.. Jadi terpaksa la terima dengan redha.. mak aku pun mula2 berat juga mau aku pigi.. biasa la, ibu mana yg tak risau anaknya..

sekadar gambar hiasan..hehehe..

Di pendekkan cerita, maka sampai la masa untuk aku berangkat ke tawau.. Aku ingat lagi masa tu 14hb Oktober 2009 jam 7.30 malam.. Melihat di luar tingkap bas aku terpandang muka yg sangat ku sayang sedang memandang dan melambai-lambai tangannya kepada aku.. Hampir air mata aku mengalir melihat wajah indah ibu ku di terminal.. Aku kuatkan semangat untuk menerima takdir yang Allah tentukan untuk ku.. Lebih kurang 4.30 pagi esoknya aku sampai di terminal tawau.. Gelapnya lagi masa tu.. Mula2 ku duduk ja di terminal menunggu ipar kakak ku yg berjanji mau ambil aku.. Tunggu punya tunggu punya tunggu, tiba2.. "Allahuakbarullaaaaahuakbar"... Azan subuh pun berkumandang dari masjid besar yg berada jauh di depan ku.. Aku pun tanpa fikir panjang terus berjalan sambil mengheret beg aku pigi masjid tu.. Setibanya aku di masjid tu, aku terjumpa dengan seorang lelaki separuh umur.. dia cakap dgn aku, "Hati2 ko punya barang2 tu cai, kalo ko masuk tandas pun ko bawa ja.. sini ni lain ni.. selipar buruk pun di curi juga..".. Uih.. terus ku ndak jadi mo masuk tandas.. aku ambil wuduk terus sambil heret aku punya beg.. Takut di curi la katakan...


Baru ku tau
...

Di pendekkan lagi crita, setelah beberapa bulan aku di tawau aku terasa suatu perasaan yg selesa.. Aku rasa macam siok betul di tawau.. Semua perasaan gementar dengan tawau sebelum ni semuanya hilang.. Baru ku tau ini la pula tawau yg sebenarnya.. Sama ja pun mcm di papar.. ada bangunan, ada kampung2, ada rumput2, ada tanah, ada simen, ada orang dan mcm2 ada.. cuma bezanya, bila aku di papar dulu aku terasa semuanya sama.. maksudnya aku tidak rasa apa pun dengan orang di keliling aku terutama keluarga aku.. Tapi bila ku di sini yg hanya dapat pulang sekali-sekali pi papar, aku terasa gembira betul jumpa keluarga aku.. ibu, abang2, kakak2, anak2 buah yg cumil2.. wah, indahnya terasa..hehehe..


Aku ada gimbaran


Di tempat kerja aku ada berkenalaan dengan seorang ustaz.. Dari crita orang lain di sesb ustaz tu pandai mengubat.. Aku mula la rapat2 dengan ustaz tu.. mula2 crita besa2.. last2 ku minta tu ustaz scan aku.. hehe... tu ustaz ok ja.. lepas dia 'scan' aku dia bagi tau dalam badan aku ni ada gimbara (saka).. Wah, punya tekejut bayau aku terus.. ndak juga ku sangka ada saka dalam badan aku.. Ustaz tu pun tolong aku dengan percuma untuk buang semua jin buragan dalam badan aku.. lepas di buang tu, alhamdulillah terus badan aku terasa ringan.. patut la sebelum ni asal ku baca qur'an kepala terasa berat..rupanya ada pula si awang dlm badan ku melepak.. hehe... Tu salah satu hikmah la tu kenapa aku di hantar di tawau.. bukan Allah suka2 ja letak ku di tawau ni...


Banyak ilmu yang ku dapat


Salah satu lagi hikmah aku kena hantar pi tawau ni banyak ilmu2 baru yg ku dapat.. ilmu akidah, ilmu batin, ilmu yg tuuuuuuuut tu pun ada aku di ajar tanpa aku teringin pun mo blajar.. hahaha.. salah satu aku di ajar ilmu untuk pagar diri.. wah, simple jak tu. Takda main baca 'marangprapu kepunten marang skeperrr'.. hehe... Pergantungan hanya kepada Allah, kaedahnya tu hanya ikhtiar dan usaha kita ja.. Sifu ku pesan, 'makin kita takut pada Allah, makin kuat pagar yg di amal'.. Tapi aku ni cukup 'takut' ka dengan Allah? Solat pun kadang2 tinggal, pandangan pun ndak di jaga, hati pun sering menduakanNya.. Adoii.. apa la aku ni..


Terimalah seadanya..

Mungkin ada sebahagian dari kita akan mengeluh bila di hantar di tempat yg kita tidak sukai.. malah ada yg menolak.. hehe.. Apa pun kerja kita di beri dan di mana pun kita kena hantar, ingat!! Pasti ada hikmahnya.. Terima ja apa yg ada.. mungkin kita rasa tempat tu tak baik bagi kita.. tapi ingat satu firman Allah, "Boleh jadi kamu benci sesuatu padahal ia adalah baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu...." Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.. :-)

Wallahualam..

2 comments:

rose said...

terima sedaanya...
em mengingat aku dgn keadaan diriku sebenarnya...aku org tawau then posting d kuantan...setahun sudah d cni...setiap masa mau pulang, kadang2 tu aku sampai teresak2 mau pulang, aku kol org sana sini dgn harapan mau minta pindah tp smpi skrg xdapat lagi...skrg ni pon mac mengharap lg..ramai yang berpesan sabar dan ramai juga yg mendoakan... kadang2 apa yang kita mahukan bukan yang terbaik untuk kita..dan sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui segalanya...kan..kan...

Asad Ikhwan said...

em.. gitu la maksudku.. mesti tanam dalam hati yg Allah tak pernah menzalimi kita.. Apa yg Dia beri, itulah yg terbaik untuk kita.. sabar ja la kak..

Wallahualam..