Saturday, February 27, 2010

Punya main panas!

"Aduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiii, panas betul 0oo!!" Keluh seorang mamat yg sedang berjalan-jalan di bandar tawau.. Memang betul la skarang ni pancaran matahari terlalu panas kan.. Sebabnya kenapa yah? Kalo dari kajian barat, keadaan dunia yg terlalu panas skarang ni di sebabkan ozon yg suda menipis.. Betul ka?? Ada betulnya juga kan.. Tapi apa yg membuat ozon tu nipis?? Sebabnya mungkin dari pelepasan gas karbon monoksida ke udara kan.. Tapi kenapa pula boleh jadi gitu? hehe.. mesti ada orang cakap "Ah, banyak tanya juga ko ni".

Mungkin ada betul juga kajian2 barat tu. Tapi kalo kita pandang dari sudut agama pula kenapa Allah beri kita kepanasan yg amat terik ni mungkin peringatan atau amaran dari Allah. Kita tengok ja la dunia skarang ni macam2 maksiat ada.. Bila kita turun ke bandar ja cuba tengok kiri, kanan, depan dan belakang kita..Waaahh, banyak woo pusat.. haha.. bukan pusat membeli belah ja banyak, pusat yg membeli dan kain terbelah-belah pun lagi banyak.. Itu salah satunya la kan.. hehe.. Mesti ada orang kata, "Ah, ko ni macam baik sangat mau cakap macam tu".. Hahaha.. aku ni nda la juga baik sangat.. bila ku turun di bandar dan ternampak pusat dan kain terbelah-belah tu aku tengok juga untuk 'sekali' pandang.. hehe..

sekadar gambar hiasan

Perlu kita renung balik, kenapa kita mesti pertikai kepanasan skarang ni? Kenapa kita tidak pertikaikan diri kita yg terlalu banyak dosa dan maksiat kita buat? Kepanasan di neraka adalah beribu kali ganda panas daripada kepanasan dunia yang paling panas, kenapa kita tidak fikir yg itu? (Alamak, terkena aku).. Kalau Tun Mahathir pernah kata "melayu mudah lupa", tapi aku dalam fikiran aku, bukan melayu ja mudah lupa, kadazan, cina, india,benggali, arab, jepun, orang putih dan semua bangsa di dunia ni pun mudah lupa.. "Anastu birobbikum? Qolu 'bala, wa syahidna'.."(Betul ka tu sebutannya?).. Paham apa maksudnya? Allah bertanya sama kita di alam roh, "Adakah Aku ni Tuhan kamu?", Kita jawab, "Ya, dan kami jadi saksi".. Bukan aku ja cakap gitu, bukan ustaz2 ja mengaku gitu depan Tuhan.. Semua kita manusia daripada nabi adam sampai la manusia paling akhir nanti.. Tapi sekali kita di lahirkan di dunia, ada yang malas mau solat, ada yang sembah patung, ada yang bergaul bebas, malah ada yang melawan Tuhan.. Allahuakbar.. Siapa la kita ni mo lawan Tuhan? Sedar la diri sikit.. Baru kena panas sikit pun sudah tak tahan.. hahaha..

Perlu di ingat yang kita ni bukannya kekal.. Dunia ni bukan kampung kita yang sebenar.. Bandar tu bukan kemegahan kita.. Ada satu ku pernah terbaca dulu seorang ulamak di anggap gila oleh seorang askar.. Gini critanya, ada seorang askar tersesat dalam hutan.. Dia jalan punya jalan akhirnya dia ternampak seorang paci2 duduk di bawah pokok.. Dia tanya la paci tu, "Paci, mana arah mau pi bandar ya".. Paci tu menjawab selamba, "ko mo pi bandar nak? Bah, mari ikut paci.".. Paci tu pun membawa askar tu jalan ke bandar yg di maksudkan.. Hampir 2 jam berjalan akhirnya sampai di kawasan perkuburan.. Paci tu tengok dengan askar tadi dan berkata, "Nak, sampai suda kita bandar" sambil menunjuk ke arah kawasan perkuburan.. Uinaa.. suda la lapar tu askar, penat lagi berjalan jauh.. terus dia mengamuk dan pukul paci tu.. di injak2 lagi kepala paci tu sampai puas (tambah2 jak ni).. Lepas tu dia kasi tinggal jak paci tu tebaring di tanah.. Selang beberapa hari dia jalan akhirnya terjumpa juga dia bandar.. Senangnya hati dia.. Dia pun pigi la cari tempat mandi dan makan.. Lepas selesai ja dia urus diri dia, dia pun pi jalan2 jumpa orang ramai.. Sekali punya tekejut bayau dia bila ternampak kelibat seorang tua yg pernah dia jumpa di hutan beberapa hari yang lalu.. yang lebih dia terkejut bila dapat tau yang orang tua tu adalah ulamak besar di kawasan tu.. Terus dia pi minta maaf cium tangan dengan paci tu kerna menyesal berlaku kasar dengan paci tu sebelum ni.. Tapi dia bertanya juga kenapa dulu paci tu menipu sama dia.. Paci tu menjawab dengan muka yang tenang, "Paci nda menipu dulu nak, kan anak dulu tanya paci di mana bandar, jadi paci tunjuk la 'bandar'.. Kan bandar tu adalah tempat yg di mana penduduknya makin hari makin bertambah.. Cuba tengok kubur, makin bertambah ka atau makin berkurang penduduknya? Cuba pula tengok kawasan ni yang ko anggap bandar, baru kemarin ada beberapa orang aku urus tahlilnya.."

Wah, mendalam maksud crita tukan.. hehe.. ok la, tu ja dapat ku kongsi stakat ni..

Wallahualam..

No comments: