Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul 1431

Hari ini 26 Feb 2010 bersamaan 12 rabiulawal 1431 pada hari jumaat, kita sekali lagi menyambut hari kelahiran Rasulullah s.a.w yang amat kita cintai. Saidina umar pernah bertemu dengan Rasulullah dan berkata, "ya Rasulullah, aku amat mencintaimu lebih dari keluargaku".. Jawab Rasulullah tenang, "Kau belum mencintaiku wahai umar, sebab kau masih mencintai dirimu lebih dari aku".. Terdiam saidina umar seketika.. Saidina umar berkata semula, "aku mencintaimu ya Rasulullah melebihi diriku dan keluargaku".. Mencintai Allah dan RasulNya adalah kewajiban bagi kita sebagai seorang hamba yang hina.. Tapi kini adakah cinta kita kepada Rasulullah sehebat saidina umar? Adakah kita mencintai Rasulullah? Pernah ka kita melafazkan "ya Rasulullah, aku mencintaimu"? Dalam 10 ribu manusia mungkin hanya seorang saja yang betul2 mencintai Rasulullah (aku kompom la tergolong dalam 9999 orang tu).. Macam mana juga mau mencintai rasulullah kalo solat pun asyik tertinggal (macam aku).. Macam mana juga mau sayang dengan nabi kalau semudah-mudah berselawat dengan baginda pun kita malas nak buat (aku juga).. Susah ka menyebut 'Allahumma sollii alaa saidinaa Muhammad'? Jangankan itu, sedangkan kita di anjurkan membalas selawat bila mendengar nabi Muhammad di sebut pun kita kadang2 buat kadang2 tak buat.. Susah ka sebut 'Sallallaahu alaihi wassalam'? Macam mana juga mau mencintai nabi kalau tu pun susah (aduh, kena lagi aku)..

Sebelum ku sambung mengarut lagi, jom kita tengok video khas untuk maulid nabi tahun ni..


Waahh.. bestkan.. tapi video ni bukan la aku yang buat.. aku 'curi' dari youtube jak... hehehe..

Pernahkah kita terfikir, untuk apa kita hidup di dunia ni? Kenapa kita mesti mencintai dunia sedangkan mencintai Allah dan Rasul itu lebih utama? kenapa kita mesti mencintai seorang perempuan bukan mahram? Apa juga diorang dapat bagi? Buat kita jadi macam bodoh2 ada la.. hehe.. Sedangkan Allah yang terlalu banyak beri kita nikmat dan Rasulullah yang terlalu amat mencintai kita, boleh2 kita letak di bawah.. kenapa gitu? "wah, banyak juga soalan ko ni geng?" mesti ada yang cakap gini.. hehehe.. Semua soalan2 tu biar la kita yang jawab sendiri.. nanti kalo ku hurai2 orang cakap aku pandai2 pula.. "apa la ko ni, ko bagus sangat ka mo bagi orang nasihat?" mesti ada juga yang cakap gitu tu.. hahaha.. Kenapa kita mesti pertikai orang yang menyampaikan peringatan? kenapa kita tidak renung ja peringatan tu? soal lagi.. Bestnya menyoal orang ni..hehe

Apa pun biar kita ingat2 sendiri la.. Rasulullah melalui macam2 penderitaan, kelaparan, penindasan dan macam2 lagi semata-mata untuk sampaikan islam kepada kita.. Sebelum baginda menghembuskan nafas terakhir, beliau sempat lagi menyebut "ummati ummati ummati" mengenangkan nasib kita.. Malah ada dalam riwayat ku dengar, apabila kiamat telah tiba, orang pertama yang akan di bangkitkan dari kubur adalah Rasulullah sendiri.. Dan apabila banginda bangkit di sebelahnya ada malaikat jibril menyambut baginda.. "hari apakah ini wahai jibril?" Baginda bertanya kepada malaikat jibril.. "Inilah hari kiamat ya Muhammad" jawab jibril.. Baginda bertanya lagi kepada jibril, "kalau inilah hari kiamat wahai jibril, mana umatku?".. Allahummasallii ala saidina muhammad.. Setelah baginda di bangkitkan pun yang pertama baginda cari adalah KITA.. Bertapa cintanya baginda dengan kita... Kita pula? Jadi, wahai diriku yang sering melupakan baginda, sering menduakan baginda dengan hal2 keduniaan, sedarlah.. sedarlah.. sedarlah...

Wallahualam..

No comments: