Monday, September 28, 2009

Nak makan daging babi??

Ni ada satu uji kaji yang di buat oleh sorang 'mamat' ke atas 2 ketul daging babi dengan menuang air coca cola ke atasnya.. Mari sama2 kita lihat..

hah? macam mana?

Ish.. Play ja la.. bingung betul..



Wah.. Sedapnyeeee... hehe.. pernah sekali aku tanya kawan aku yang non muslim, "uii ging, kalo babi nikan mana bahagian yang paling di makan?" kawan aku jawab dengan penuh yakin dan penuh bersemangat, "Telinga!".. Hoho.. Sedaaaaap.. memang sedaaaap sangat (ops, aku nda pernah makan ya).. sebab ada 'perasa' tambahan lagi dalam daging babi tukan..hehe.. hah? apa? tu giuk tu (giuk = ulat).. kita nampak juga dalam video di atas tukan..

Firman Allah:


حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ


Maksudnya:

“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan..”

Al-An’am:ayat 145


Setiap suruhan dan setiap larangan dari Allah pasti ada beribu kebaikan untuk kita manusia.. Allah cipta kita, jadi Allah sajalah yang tahu apa yang terbaik untuk kita.. Tak semestinya kita ini kaya, cantik dan di sukai ramai kita berada dalam keuntungan. Perbanyakan bersyukur.. dan perbanyakan istighfar.. Boleh jadi apa yang kita miliki kini akan di tarik balik di masa akan datang.

Wallahualam..

p/s: peringatan untuk diri aku sendiri dan di harap yang membaca dapat (sikit pun jadi la) manfaat dari blog ni..

No comments: