Friday, September 11, 2009

Penilik Nasib??

Ni aku nak kongsi sedikit crita yang baru ja aku lalui.. Kemarin (10.09.2009) ada seorang mamat sikh naik pi kedai tempat aku kerja.. Aku ingatkan dia nak fotostat ka, cuci gambar ka.. Aku kebetulan baru balik dari hantar barang.. Aku pun dengan selambanya menegur mamat sikh tu.. "Hello bos.. mau fotostat ka??".. Mamat sikh tu berpaling tengok aku.. "where is your manager?" dia tanya aku.. "Ah..ak.. eh..em.." jawab aku sambil berjalan ke meja komputer kami..

Dia mengikut aku dari belakang dan kemudian duduk di kerusi tanpa di pelawa.. "so, where is your manager?" tanya dia lagi.. Aku paham juga apa dia kata.. cuma malas nak sepiking ni.. "boleh cakap melayu ka bos?" tanya aku selamba.. "owh.. melayu? ada sikit-sikit bole" kata dia.. "Yessss.." aku sebut dalam hati sebab dia tau cakap melayu.. hehe.. "Saya datang dari kuala lumpour itu tukang tengok nasib baik ada, jadi kita tau bole itu nasib kita baik atau tara baik" dia perkenalkan diri dia.. Aku pun angguk ja la macam bodoh.. "Ok, bagi sikit itu kertas, saya mau kasi explain..mula2 siapa nama kau adik?" kata si mamat sing tu... aku bagi tau la dengan jujurnya.. Tiba2 dia keluarkan dua keping kertas kecil warna merah.. dia tulis sesuatu di atas satu keping kertas tu.. kemudian dia renyukkan kertas dan suruh aku pegang dengan tangan kiri.. Aku pun buat ja dengan bodo2..

sekadar hiasan

"Ok adik, brapa kau punya age skarang?" tanya dia.. "22" jawab aku ringkas.. " Ok kasi tulis di atas kertas ni (kertas putih biasa).. lepas tu saya mau tau kau punya warna kau suka paling" tanya dia lagi.. "hijau" jawab aku dengan nada bosan.. lepas tu dia suruh lagi aku tulis atas kertas.. "lepas itu adik, apa kau nombor paling suka 1-5 kecuali 1 dan 5?" dia bertanya lagi.. "3" jawab aku selamba.. dia suruh lagi aku tulis.. Aku pun ikut ja la.. "ok, lepas itu, tulis nombor 1 - 24 di atas ini kertas.." Uiks?? tulis nombor? macam budak tadika pula.. haha.. aku tulis ja la macam bodo.. "ok, lepas tulis habis, kasi gosok itu kertas (kertas yang aku pegang) di atas nombor 1 - 24 tu macam ini (sambil dia tunjuk cara).." aku pun ikut ja.. "Ok, cuba kasi buka itu kertas, apa tulis ada?" tanya dia dengan nada benggalinya.. Aku pun buka la kertas tu tengok apa di dalam.. sekali tertulis pula atas kertas tu umur, warna aku suka dan nombor kesukaan aku.. uiks??? silap mata tuuuu... Ntah bila dia tukar kertas tu.. masa aku lalai dengar crita dia kali... "Ok adik, mari tangan tengok.." sambil dia tengok tapak tangan kanan aku.. "Oh, ini garis bagus.. kau mati umur 84, mati biasa bukan sebab itu sakit2 atau kemalangan" dia kata.. "kau hidup happy, duit banyak, orang tengok kau suka, hati baik tidak mau tipu2 orang.....bla bla bla bla bla.." Hadoiii.. pening aku.. Semua kebaikan ja ni.. Aku angguk2 ja la macam bodo sambil buat muka tidak berminat..

Lepas tu ada lagi la sesi2 silap mata dia dan ramalan2 karut dia tu.. dekat setengah jam juga woo.. kacau bisnes betul.. Itu takpa la juga.. ngam2 juga takda orang.. Yang aku tak puas hatinya, nak tau?? "Saya ini orang hati bersih, selalu sembahyang itu sama tuhan, keliling dunia mau kasi tau orang nasib dia.. jadi adik mau bantu saya brapa?" kata dia.. Laaa... minta derma pula si mamat sikh sorang ni, kata aku dalam hati.. "Jadi, brapa kau bantu saya? Orang susah biasa bagi saya RM 50, orang senang RM 70 dan orang kaya2 RM 100" kata dia lagi.. Uiks?? RM 50 paling kurang?? Gila punya sikh.. "RM 5 ja la bos.. takda duit aku ni.." kata aku dengan selamba.. "cuba tengok itu beg duit dulu?" kata dia seolah-olah memaksa.. Aku geram sudah tu.. cuma sabar ja la.. "tiada bos.. ni duit untuk bayar hutang ni semua".. jawab aku dengan menahan marah.. "Itu duit jangan kau risau adik, jadi macam mana? kasi RM 50." Kata dia lagi.. Uuinaa.. memaksa si sikh sorang ni.. Aku jawab jawab jawab, baru la dia terima RM 5 dari aku.. "Kau baru kasi saya RM 5, jadi kasi saya satu souvenir la" kata dia sambil mencari-cari sesuatu di atas meja untuk di ambil.. Uinaaa... hampir lepas suda marah.. tiba-tiba bos aku datang.. Fuh.. Nasib baik.. Kalau tak memang aku tumbuk suda muka sikh tu.. tak juga kurang pahala puasa aku.. hehe..

Jadi, siapa2 jumpa tukang tilik tu, hati2 la.. mau duit ja tu.. Nama dia Ryan (Rayen - kalau sebut dalam bm).. Orang dia besar2 berjambang dan pakai sorban hitam..

Wassalam..

No comments: