Tuesday, August 4, 2009

Beristighfarlah!!

Baru2 ni aku ikut usrah aku dapat sesuatu yang amat menarik hati aku.. Naqib kami kata gini, "ada orang datang kepada saidina ali (ketika saidina ali menjadi khalifah), "ya amirul mukmin, ladang kami rosak, tak subur.. apa patut kami lakukan?" kata saidina ali, "Beristighfarlah".. Datang lagi seorang mengadu pasal anaknya sakit.. Saidina Ali kata, "Beristighfarlah".. Datang lagi orang lain mengadu pasal miskin papa kedana.. kata saidina Ali, "Beristighfarlah".." Gini la point yang aku dapat..

Istighfar? kenapa saidina Ali hanya suruh kita istighfar? Ada sebab tu.. Takkanlah saidina Ali yang menjadi gedung ilmu itu suka2 ja suruh orang, kan.. Apa salah satu syarat doa kita di kabulkan?? Hati kita mesti bersih dari dosa, kan.. Jadi kalau nak bersih dari dosa, apa patut kita buat? Paling kurang pun kita istighfar..betul tak?? Bila hati kita ni bersih, barulah pertolongan Allah mudah sampai kepada kita..

sekadar hiasan

Apa yang Allah wajibkan kita buat, kita jaga betul2.. Contohnya solat fardhu la.. Itulah tiang agama kita.. Ada pernah aku dengar ceramah ustaz das'ad latif, katanya gini..

solat fardhu mesti di lakukan.. "ustaz, saya tak dapat solat berdiri ustaz, kaki sakit".. Duduk.. Boleh kita solat duduk.. "Ustaz, punggung saya ada bisul ustaz, tak dapat solat duduk".. Kita boleh baring.. "Ustaz, badan tak dapat gerak ustaz..tak dapat nak solat..".. Solat guna isyarat mata.. "ustaz, mata sakit ustaz, tak dapat nak solat guna mata.".. Solatlah guna hati, kalau rukuk, bayangkan rukuk dalam hati.. kalau sujud, bayangkan kita rukuk.. "ustaz, tak boleh juga ustaz..".. Bungkus.. bawa ke kuburan..

Haha.. Sampai begitu sekali kita kena bagi cara untuk solat.. Tiada lagi alasan kita nak tinggalkan solat (khususnya lelaki).. Kalau perempuan tu ada masa dia, kan.. tu memang tak dapat elak la.. Bukan saja kita kena laksanakan solat wajib itu malah kita kena buat di awal waktu.. Kenapa? Sebabnya supaya kita tak kelam kabut kalau dah lewat sangat.. Dan juga itu melatih kita untuk menjadi insan yang lebih berdisiplin.. Orang yang menjaga solat fardhunya kita akan nampak dia tu lebih berdisiplin, betul tak?? Aku ni pun susah betul nak jaga solat.. Macam mana la aku nikan.. pandai2 ja bagi nasihat tapi diri sendiri pun nda terurus.. "pa barang ko" kalau kata kawan aku... Aku bukan bagi nasihat.. Aku cuma kongsi2 ja.. tak layak bah aku ni bagi nasihat.. Aku layak terima nasihat ja.. Tapi, just kongsi2 tu boleh la kan.. untuk aku juga..

Semalam juga naqib kami ada kata pasal keindahan syurga.. Allahuakhbar.. Tersentuh hati yang banyak dosa ni.. Macam rasa gementar pun ada.. Kenapa gementar ya? Mestilah gementar.. Kalau tak dapat masuk syurga, tak dapat la aku tengok Allah Pencipta seluruh alam.. Ada lagi naqib kami kata, "kenapa Allah jadikan syurga?".. apa la kunun jawapan dia?? tau? aku pun terkejut bila naqib kami kata, "sebab manusia ni tamak".. hahaha.. "kenapa tamak?" sambung naqib kami.. "Cuba tanya mana2 yang ada di sini yang suda kawin, mesti diorang nak tambah satu lagi ni..".. Haha.. betul juga, kan.. Manusia ni tak pernah rasa puas dengan apa yang ada.. sebab tu Allah jadikan syurga.. Rasa2nya dapat ka kita masuk syurga?? jeng..jeng..jeng.. Hehe.. Apa kata si nabil? "lu pike la sendiri, asalmekom".. Wahahaha.. bagi salam pun tak ngam..

ok la.. stakat ni ja posting kali ni.. Ni tengah lapang ni, kerja takda.. jadi 'curi tulang' sikit la posting blog.. huhu..

Wassalam..

No comments: