Saturday, August 1, 2009

Cina dan Islam..

"Ko muslim ka?" ada sorang makcik tanya aku. "Ya" aku jawab ringkas. "Aik? Maci ingat ko ni cina." Kata makcik tu lagi. Aku hanya diam dan tersenyum tanpa berkata sesuatu. Ada lagi dulu masa aku skulah menengah. Masa tu aku pigi la surau untuk belajar subjek agama dengan kawan seislam yang lain. Tiba-tiba ada cikgu tegur aku, "Cai, ko ni buat apa sini? Nda masuk klas?" "Aku mo pi klas la ni cigu, ustazah blum sampai lagi." jawab aku ringkas. "Uik, ingatkan ko ni cina..." Kata cikgu tu..Haha..

Umat islam di Uihgur

Dah bosan dah aku dengar, "ingatkan ko ni cina" tu. Kenapa ya orang kata gitu? Skali skala aku jawab juga tu kalau aku rasa panas sikit (sikit je la..hehe). Aku balas balik gini, "jadi orang cina tak boleh islam ka?" Aku tanya balik gitu.. Banyak juga la terdiam.. hehe..

Cina tu satu agama ka? Setahu aku itu salah satu bangsa manusia. Sama la juga macam melayu, india, kadazan, murut, benggali, jipun semua tu.. Sama ja.. Tapi kebanyakan orang bila nampak cina pi masjid, mesti dia nak kata kat orang tu, "ingatkan ko cina". hahaha..

Entah apa sebab cina ni tak boleh di kaitkan dengan Islam.. Seolah-olah cina tu semesti kafir. Mungkin sebab mata orang cina sepet kut.. Kalau sepet tu kafir la kali.. Orang biasanya main pandang ja.. asal muka cina ja mesti di anggap 'kafir'.. Kesian juga bangsa cina nikan (aku la).. hehe..

Kalau sekadar tanya, "kau ni muslim?" takpa la.. Ni bila dah di jawab, mesti di balas balik, "ingatkan ko cina"..huhu.. Allah dan Rasul tak ajar pun kita mengkafirkan orang lain.. Cina tak semestinya kafir dan melayu tak semestinya Islam.. Kita tengok la dulu yang 'black matel' tu.. Ada orang cina (khususnya cina islam) ikut? 100% melayu yang ikut jon.. Semuanya sama ja.. Setiap bangsa ada Islam dan ada kafir.. Tak payah la 'mengkafirkan' bangsa lain dan tak payah menganggap bangsa sendiri islam. Hehe.. Betul ka? Mesti banyak yang protes nikan.. Protes jelah.. Tak kisah pun..

Mari kita renung hadis riwayat muslim ni sikit..

"Sahabat bertanya: Wahai Rasulullah! Apakah sudah diketahui penghuni Syurga dan penghuni Neraka? Rasulullah s.a.w bersabda: Ya. Sahabat bertanya lagi: Kalau begitu untuk apa amalan dilakukan? Rasulullah s.a.w menjawab: Segala-galanya akan dimudahkan berdasarkan kepada untuk apakah beliau dijadikan."

Wallahualam..

No comments: