Wednesday, October 29, 2008

Ujian!!

"Aduiii ging, bisuk ada ujian elektronik kuasa pula..ndadaku blajar lagi ni ging.. abis laa" ungkapan ini biasa kita dengar dari pelajar2 skolah, ipta, ipts dan sebagainya.. ia berkaitan dengan ujian... apa itu ujian?? adakah upsr, pmr, spm dan sebagainya tu ujian?? adakah demam itu ujian?? adakah juga kemiskinan itu ujian?? ada seorang ustaz yang mantap dari segi ilmu agamanya mengatakan "HIDUP INI UJIAN", betul ka?? jadi kalau begitu sakit, sihat, lapar, kenyang, susah dan senang itu adalah ujian semata-mata. kita renung satu firman Allah dalam Al-qur'an yang lebih kurang maksudnya, tidak di katakan beriman salah seorang dari kamu sehingga ia di uji. surah apa dah tu?? lupa..tapi memang ada la kan... cuba kita tengok orang kaya, yb-yb, menteri-menteri semua, adakah mereka itu tidak di uji?? mereka tu di uji la kan.. di uji dengan harta yang banyak.. dari mana sumber mereka dapat dan ke mana harta itu akan di salurkan.. semuanya ujian berlaka..

Ada pernah ku terbaca dalam satu artikel, ujian ni ada peringkatnya.. makin dekat kita dengan Allah atau makin tinggi darjat kita di sisi Allah, ujian yang kita hadapi makin sukar.. tenteramkanlah hati kita dengan janji Allah dalam ayat terakhir surah al-baqarah tu.. ingat tak?? Allah tak beri ujian pada hambaNya melainkan atas kemampuannya.. jadi maknanya, bertapa sukar pun ujian yang kita dapat, yakinlah kita pasti dapat atasi.. Allah Maha Penyayang dan Maha Pengampun terhadap hamba-hambaNya.. marilah sama-sama kita sentiasa menadah tangan memohon ampun pada Allah terhadap dosa-dosa yang pernah kita lakukan.. Allah paling suka dengar suara hamba yang merintih dan mengadu padaNya.. Dan jangan lupa juga sama-sama kita istiqamah dalam melakukan amal ibadah..

Jadi tu ja la aku dapat kongsi untuk kali ni.. aku tau banyak lagi yang mantap-mantap ilmunya dariku... ilmu aku ni macam setompok jerawat ja..skit sangat.. jadi klu ada tersilap fakta atau kata-kata sila la komen...

wallahualam...

No comments: