Friday, October 31, 2008

Syukuri pemberian Allah

"Kau tingu urang paling hensem di sini", ayat tu biasa kita dengar dari mulut manusia-manusia yang perasan..haha... Rupa diri kita adalah pemberian dari Ilahi.. hensem ka, hodoh ka tu semua Allah dah tetapkan. Kita sebagai hamba yang beriman wajib bersyukur dengan pemberianNya. Tapi ada juga yang tak bersyukur tau.. Nak lawan Allah?? Gila ka?? Sapa kita hah??

Firman Allah dalam surah al-a'raf ayat 144 :
"sebab itu, berpegang teguhlah kepada apa yang Aku berikan kepadamu dan hendaklah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur."


"besukur la kamu nak", kata orang dusun kalau anak dia rasa tidak puas hati dengan apa yang ada.. syukur.. Bilal tu hitam pekat tetap juga bersyukur dengan rupanya.. dia x pentingkan pun tubuhnya.. sebagai bukti ketika beliau di seksa oleh tuannya.. di hempap batu lagi bah di atas badan dia.. kena kasi baring di padang pasir lagi tu.. aduiii... kalau aku mungkin nda tahan 0oo.. tapi saidina bilal, apa dia kata? "ahad..ahad..ahad.." tak henti-henti.. bukan hari ahad.. nanti orang kristian buat dalil pula.. ahad beerti Esa.. Allah Yang Maha Esa atau satu, tiada dua, tiada juga tiga.. Lihat, bilal bin rabah dapat pisahkan rohani dari jasmaninya.. tak peduli dah nak seksa, seksa la.. yang penting hati beriman pada Allah yang satu...

Daripada contoh tersebut dapat la kita agak apa mesej yang ada, ye tak?? apa mesej yang ada?? mesej cinta?? yaa.. mesej cinta...cinta kepada siapa?? kepada Allah.. bukan cinta memBABI buta kepada manusia sampai tak boleh hidup la kono' kalau nda dapat seorang perempuan tu.. pa gitu tu... syirik... macam lagu indon tu la.."aku yang lemah tanpamu.........." lemah tanpa seorang manusia... Buduh... Bangal... sepatutnya cinta kita sepenuh hati kepada Allah s.w.t... Allah yang cipta kita kan.. manusia macam tu la yang tak tau bersyukur... dia lupa sudah sapa cipta dia..

Ok lupakan la tu.. berkaitan dengan tajuk mari kita lihat beberapa contoh terbaik masa zaman dahulu.. 'Atha bin rabah kenal?? sapa tu?? yaa..dia la ulamak terkenal di dunia pada zaman dia walau pun beliau ni seorang yang hitam berabis, hidung pesek, lumpuh lagi, botak lagi tu.. tapi terkenal.. takda pun orang pandang fizikal dia.. kita lihat lagi ahnaf bin qais, sapa pula mamat ni?? kenal?? ni orang bijak datang dari Arab.. sungguh bijak.. memang ramai suka dengan dia walaupun dia kurus betul..dada pun cekung, tau cekung?? dada yang nda bidang la bah.. kedua kaki beliau pun melengkung.. tubuh lagi lemah-lemah.. macam aku la.. cuma aku ni nda bijak.. tapi beliau terkenal.. ada orang peduli rupa zahir dia?? takda.. siapa lagi?? a'masy kenal?? siapa juga tu?? beliau tu seorang yang terkenal dgn ilmu hadis yang di milikinya.. memang tahap dunia la..world..tu baru world.. walaupun beliau ni rabun, fakir, baju pun koyak rabak, tempang lagi, rumah pun buruk betul.. tapi terkenal seluruh dunia.. bukan main2 tu..

kita ni janganlah angkuh sangat dalam hidup.. walau pun kamu ni hensem ka, cantik ka, kaya ka, kuat ka, tegap ka, bijak ka, peduli apa aku sama kamu... aku tau la juga aku ni nda hensem, macam cina lagi, mata sepet lagi, lemah badan.. TAPI!!! Alhamdulillah.. Aku di beri semua ni.. Allah dah beri, maka aku wajib terima dengan redha la kan..kan.. nilai seorang manusia bukan terletak pada zahir juga.. tapi pada potensi diri, ilmu, amalan dan akhlak.. biarkan mereka hina fizikal kita yang penting JANGAN mereka pandai-pandai menghina islam..


Lihat firman Allah dalam surah Zukhruf ayat 32:
"Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam kehidupan dunia."

Jadi yang tak berapa cantik dan tak berapa hensem tu jangan la pandai-pandai buat pembedahan plastik.. Allah murka dengan orang gitu.. tengok si maikel jekson tu.. pa jadi dengan muka dia?? eiiiiiii.... macam zombi sudah.. aku tengok muka dia masa hitam tu lagi hensem... tulah tak pandai bersukur punya orang.. minta-minta la Allah tak jadikan aku ni jadi orang yang tak bersyukur.. diriku..awas diriku...

Wallahualam....

No comments: