Monday, July 27, 2009

Buruknya di 'prasangka buruk'


"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."
(Surah Al-Hujurat: 12)


Ni ada satu crita aku nak kongsi berkaitan dengan prasangka buruk ni. Gini critanya......

Baru-baru ni, ada dua orang wanita (tidak boleh di nyatakan) pergi sebuah restoran untuk makan tengah hari. Si A dan si B (dua wanita tadi) pun duduk la dalam restoran tu dengan tenang. Ada seorang lelaki datang untuk mengelap meja tempat diorang duduk tu. Lelaki itu pun menjalankan kerjanya dengan penuh bersemangat dan beretika. Si A pun menyapa lelaki tu, "Dik, ada makanan apa di sini ya?". Lelaki tu diam ja tanpa menoleh. " Si A beri isyarat kepada lelaki tu supaya dia beri perhatian. Si lelaki pun menengok dengan muka '20 sen' (muka kesian). Sekali lagi si A tanya, "Dik, boleh bagi menu makanan?". Lelaki tu hanya tersenyum manis dan tak berkata sepatah pun. Lelaki tu terus beredar memandangkan kerja mengelapnya dah habis.

Si A pun kata pada si B, "apa la orang tu, di tanya bukan mau jawab.. nda bagus betul restoran ni..mari kita pi cari tempat lain la". Belum sempat mereka berdiri, tiba-tiba datang seorang perempuan membawa menu makanan dengan tergesa-gesa. "Nanti kak, nanti dulu.. ni menu makanannya.. sori ya lambat.." kata perempuan tu.. Si A dan si B pun cuba bersabar dan tengok menu makanan. Si B bertanya kepada perempuan tadi, "mana suda lelaki yang di tanya nda pandai menjawab tu?". Jawab perempuan tu, "Oh, lelaki tadi kak dia tu tukang lap meja bah tu.. maaf la kalau dia susahkan kakak berdua ya.. Dia tu sebenarnya pekak dan bisu bah.. Kesian juga dia tu.. Skali lagi minta maaf ya kak."

Si A dan si B terus tercegat dan timbul rasa bersalah dalam hati kecil mereka. Mereka dah berprasangka buruk dengan seorang yang bergelar 'OKU' (orang kuat usaha).

Allah S.W.T dan Nabi s.a.w ajar kita untuk berbaik sangka dengan orang lain. Jangan ada rasa syak wasangka sedikit pun dalam hati.. Sebab tak semestinya apa yang kita nampak dan dengar itu sama dengan keadaan yang orang lain alami. Contohnya, jika kita lihat seorang yang berpakaian agak selekeh dengan muka brutal lagi, mesti kita akan menganggap dia tu jahat, samseng, penyamun dan sebagainya.. Boleh jadi orang itu lebih mulia dari kita..

Sampai sini ja la untuk kali ni.. kalau taip panjang2 nanti orang kata aku merapu pula..

Sekian, Wasalam..

p/s: kisah di atas benar-benar pernah terjadi, cuma ada sedikit penambahan dari segi dialog untuk ceriakan suasana.

No comments: