Saturday, November 15, 2008

Karnival Dakwah (hari Pertama)

Kali ini aku telah mengikuti upacara karnival dakwah di satu borneo atau one borneo. Tapi malangnya aku terlewat datang. Kira-kira jam 3 lebih baru aku sampai sana (psstt....sebenarnya aku nak datang melawat ja tu.. tapi kena tahan pla..aduiii..).. Banyak jugalah orang.. Gerai-gerai pun banyak ni.. ABIM ada, PSS ada, Yayasan Amal ada, Sahabat ada, JPJ ada (JPJ pun mau berdakwah juga wooo), JAKIM ada, Tabung Haji ada, Maahad Tahfiz pun ada woo.. mantap.. memang karnival dakwah la tu..

melayan tetamu (konon ja)


Wah.. banyak woo orang...


uik..mau juga ni..hehe...


Aku tengah mempromosi (padahal...)


gambar-gambar yang di lekat di gerai kami..


pelawat-pelawat sedang di uji bacaan
al-fatihah oleh pelajar maahad tahfiz



gerai pss dan sahabat


gerai JAKIM Sabah dan sebelahnya tu Tabung Haji


Gerai Penerbitan Al-Qur'an, sebelumnya tu gerai JPJ..
yang selepas lupa pula..aduii..



Masa maghrib tu kami pi solat la di surau.. Alhamdulillah ramai orang solat di surau.. almaklum la suma pendakwah-pendakwah berkumpul.. kalau pendakwah tak solat tu lain sudah tu.. berbahaya tu.. tapi yang aku mau crita sini, masa kami mau balik pu gerai tukan... masa kami turun tangga bejalan (istilah orang kampung bagi eskelator) tu.. tiba-tiba aku ternampak satu lembaga yang macam aku kenal sedang berjalan baru mau turun juga.. nak tau sapa orang tu??


kenal sapa ni?? yang baju ijau tu bah..

tu abang nazrey johani tuuuuuu.... takkan tak kenal.. wuiyooo... dapat jumpa lagi.. ni masuk 2 kali la sudah ni.. dulu masa jambori amal di kampung luanti.. sempat juga ambil gambar.. "tengah bejalan bah ni" dia kata sambil senyum... aku ambil gambar tiba-tiba kan.. terkajut la dia agaknya.. lepas tu dia terus pegi makan.. aku balik pi gerai.. ni ada crita lagi di gerai ni.. mau tau?? masa tu abang pai sedang bercrita dengan kakak dari SAHABAT.. sebelah ja kan dengan PSS.. kakak tu banyak kali juga aku sudah jumpa.. pertama kali di konvensyen pendakwah tu.. satu kumpulan lagi kami.. kali ke2 masa lawatan gabungan ngo pi hospital likas.. ni kali ke3 la ni.. rupanya kakak tu dulu kristian.. skarang ni dia Islam.. memang menariklah dengar crita dia.. dia pelan2 ikut cara islam.. dari tak bertudung pi pakai tudung, dari lengan pendek pi lengan panjang, dari baju paras pinggang pi baju sampai paras paha... semuanya dia lakukan pelan2.. skarang ni dia pula yang keluar balik untuk membawa orang-orang kristian kembali kepada Islam.. Subhanallah.. kuasa Allah untuk beri hidayah kepada sesiapa yang di kehendakiNya..

kak siti sedang di temuramah oleh abang pai..


kak siti sedang melayan tetamu mualaf (kini Islam)
dengan penuh mesra..


sempat lagi aku kasi nangis budak..hahaha...

Kira-kira jam 7 gitu, tiba-tiba kelihatan lagi satu lembaga berbaju hijau sedang melawat dari gerai ke gerai dengan senyuman manisnya.. lama ni kami tunggu baru dia sampai di gerai kami.. dan tiba-tiba...............

jangan jeles ya.. hehe..

Aku kira mau ambil gambar skali lagi ba tu.. tapi dia kena panggil ni oleh pengacara.. aduiii.. kacau daun betul la.. tapi aku dapat juga email abang nazrey..hehe.. nak?? tak payah la... :p...

Lepas dia di panggil tu kami pun pi makan, lapar betul dah tu.. masuk angin dah perut aku masa tu.. aduiii.. sampai skarang ni tau masih sakit lagi.. lepas makan kami pi solat isyak... lepas tu balik semula.. tengok2 dah dekat abis dah konsert dia.. aduiii.. melepas.. tapi sempat juga la dengar lagu dia dalam 2, 3 buah lagu..

ni masa abang nazrey tengah nyanyi lagu...
lagu apa tu ya?? lupa sudah.. aduiii...


ni penutupnya.. abang ni nyanyi dengan semua penasyid
dalam majlis kesenian islam ni.. ada gambar durang tapi
malas aku kasi masuk.. ada yang silat sama
tarian magunatip tu lagi.. biar la..yang penting.....
Islam untuk semua!!!


Sekian saja untuk posting kali ini.. satu harapan saya, harap abang nazrey dapat sertai jelajah qurban yang di ketuai oleh abang Akhwan dalam 4-13 dis nanti.. boleh juga dapat sedikit ilmu dari abang nazrey... tapi nampaknya dia sibuk kot.. ada juga ku tanya tapi dia kata, "macam nda ni".. nda la tu kali.. takpalah.. ada juga peluang ku satu hari nanti berprogram dengan abang nazrey..amin..

Sekian.. Wassalam..

2 comments:

Anonymous said...

Nie barulah perkongsian yg betul2 bagus punya..

Seronok bah bgrk kerja di Sabah tue.. yela kwsn sendiri kan.. sapa lg yg nak suburkan Islam sana kalu bukan kita..

Asad Ikhwan said...

perkongsian tetap penting.. kalau ilmu untuk sendiri saja tak guna juga..hehe.. tapi yang penting mesti ada tindakan.. jangan teori ja amali takda...